Jak wspierać rozwój muzyczny dziecka?

To, w jaki sposób będziemy wspierać rozwój muzyczny dziecka, zależy od jego wieku oraz aktualnych możliwości, zainteresowań i predyspozycji. Zawsze zachęcamy do wspólnego muzykowania w domu – śpiewania, tańczenia, słuchania muzyki już od najmłodszych lat życia, a nawet jeszcze przed narodzinami.

Dzieci w okresie niemowlęcym

Badania wykazały, że dzieci, które w życiu płodowym słuchały muzyki (np. klasycznej), po urodzeniu są spokojniejsze, lepiej jedzą, są bardziej uważne, skoncentrowane na obiektach, lepiej śpią. Można zaobserwować u nich również szybszy rozwój mowy. Odnotowuje się także większą sprawność ogólnorozwojową oraz wyższy poziom wrażliwości, uczuciowości, zdolności twórczych oraz funkcji intelektualnych [1]. Zdaniem niektórych psychologów śpiew matki w okresie prenatalnym wpływa korzystnie na rozwój psychiczny i intelektualny w tym na inteligencję muzyczną dziecka [2].

Dzieci w wieku przedszkolnym

Dla dziecka do 5 roku życia wspaniałą aktywnością będą przede wszystkim różnego rodzaju zajęcia umuzykalniające. Takie zajęcia pozytywnie wpływają na rozwój mowy, koordynację ruchową, ale też wspierają rozwój intelektualny oraz emocjonalny. W przypadku dziecka w wieku przedszkolnym można zacząć rozwijać jego umiejętności manualne, np. poprzez zajęcia gry na instrumentach. Warto rozbudzić w dziecku chęć obcowania z muzyką we własnym zakresie – wspólne muzykowanie, śpiewanie, tańczenie w domu, słuchanie wartościowej muzyki, uczestnictwo w koncertach dedykowanych dzieciom. W Warszawie nietrudno znaleźć wspaniałe inicjatywy, choćby te organizowane przez Filharmonię Narodową, Sinfonię Varsovię, czy Cameratę Varsovię. Bardzo ważne jest, aby dziecko kształciło się we wczesnych latach w miejscach, które zapewniają właściwe wsparcie i są prowadzone przez osoby z doświadczeniem w pracy z dziećmi. Takie zajęcia zaciekawią i zainteresują, a nie zniechęcą i zmęczą muzyką.

Dzieci w wieku szkolnym

Dzieci w wieku szkolnym mogą rozpocząć naukę gry na instrumencie, czy też regularne zajęcia tańca, ale w dalszym ciągu ważne są rodzinne aktywności muzyczne: aktywne słuchanie muzyki, czy chodzenie na koncerty.

W przypadku dzieci, które uczą się w szkołach muzycznych, niezwykle ważne jest wsparcie Rodziców: aktywne uczestniczenie w procesie nauki (nie ograniczające się jedynie do sprawdzenia, czy dziecko poćwiczyło ;)), kontakt z nauczycielem instrumentu, słuchanie wystąpień dziecka, słuchanie muzyki w domu, wspólne chodzenie na koncerty. Dzieci, które mają takie wsparcie, łatwiej radzą sobie z kryzysami, z naturalnymi trudnościami, które mogą pojawić się w toku nauki. Nie wspominając o tym, że taki „muzyczny” tryb życia i rozwój muzyczny dziecka ubogaca życie całej Rodziny 🙂.

A Wy? Jak wspieracie swoje dzieci?

Źródła: 1. Kędziora S. Znaczenie muzyki w okresie prenatalnym. Wartości w muzyce. 2012; 4: 288 – 299.2. Bonna B. Muzyka w okresie prenatalnym. Zaangażowanie kobiet w ciąży we wspieranie rozwoju muzycznego dziecka. [w.] Bonna B, red: Historyczne i współczesne aspekty badań nad kulturą muzyczna i poezją. Bydgoszcz: Bydgoskie Towarzystwo Naukowe; 2012, s. 55-68

Leave a Comment