Talent muzyczny u dziecka można zaobserwować już we wczesnym dzieciństwie, w trakcie codziennych zajęć. Jeżeli zauważyłeś, że Twoje dziecko szybko uczy się piosenek, lubi podśpiewywać, porusza się lub tańczy gdy słyszy muzykę to znaczy, że przejawia talent muzyczny. Te sygnały są różne na różnych etapach życia, wiele zależy także od jego aktualnych możliwości i predyspozycji. Dlatego zawsze zachęcamy do wspólnego muzykowania, przecież śpiewanie, tańczenie i słuchanie muzyki to zawsze świetna zabawa!
Co mówią badania?
Badania wykazały, że dzieci, które w życiu płodowym słuchały muzyki (np. klasycznej), po urodzeniu są spokojniejsze i lepiej przyjmują pokarm. Są także bardziej uważne, skoncentrowane na obiektach, lepiej śpią. Można zaobserwować u nich szybszy rozwój mowy. Odnotowuje się także większą sprawność ogólnorozwojową oraz wyższy poziom wrażliwości, uczuciowości, zdolności twórczych oraz funkcji intelektualnych [1]. Zdaniem niektórych psychologów śpiew matki w okresie prenatalnym wpływa korzystnie na rozwój psychiczny i intelektualny w tym na inteligencję muzyczną dziecka [2].
Wspieranie talentu muzycznego najmłodszych dzieci.
Dla dziecka do 5 roku życia wspaniałą aktywnością będą przede wszystkim różnego rodzaju zajęcia umuzykalniające, które pozytywnie wpływają na rozwój mowy, koordynację ruchową, ale też wspierają rozwój intelektualny oraz emocjonalny. W przypadku dziecka w wieku przedszkolnym można zacząć rozwijać jego umiejętności manualne poprzez zajęcia gry na instrumentach a także umożliwić mu udział w zajęciach wokalnych. Warto rozbudzić w dziecku chęć obcowania z muzyką poprzez wszystkie formy muzyczne we własnym zakresie – muzykowanie, śpiewanie, tańczenie w domu, słuchanie wartościowej muzyki, uczestnictwo w koncertach dedykowanych dzieciom. W Warszawie nietrudno znaleźć wspaniałe inicjatywy, choćby te organizowane przez Filharmonię Narodową, Sinfonię Varsovię czy Cameratę Varsovię. Bardzo ważne jest, aby dziecko kształciło się we wczesnych latach w takich szkołach lub miejscach, które zapewniają właściwe wsparcie. Zaciekawią i zainteresują, a nie zniechęcą i zmęczą muzyką.
Liczy się wsparcie rodziców.
W przypadku dzieci starszych niezwykle ważne jest wsparcie Rodziców. Aktywne uczestniczenie w procesie nauki (nie ograniczające się do sprawdzenia, czy dziecko poćwiczyło ;)), kontakt z nauczycielem instrumentu, słuchanie wystąpień dziecka, słuchanie muzyki w domu, wspólne chodzenie na koncerty są bardzo pomocne. Dzieci, które mają takie wsparcie, łatwiej radzą sobie z kryzysami, z naturalnymi trudnościami, które mogą pojawić się w toku nauki. Nie wspominając o tym, że taki „muzyczny” tryb życia ubogaca życie całej Rodziny :).
A Wy? Jak wspieracie swoje dzieci?
Źródła:
1. Kędziora S. Znaczenie muzyki w okresie prenatalnym. Wartości w muzyce. 2012; 4: 288 – 299.
2. Bonna B. Muzyka w okresie prenatalnym. Zaangażowanie kobiet w ciąży we wspieranie rozwoju muzycznego dziecka. [w.] Bonna B, red: Historyczne i współczesne aspekty badań nad kulturą muzyczna i poezją. Bydgoszcz: Bydgoskie Towarzystwo Naukowe; 2012, s. 55-68